LA FONT DE LA REINA (Alt Millars) - FUENTELAREINA (Alto Mijares)
(397 paraules totals d'aquest text) (41 Llegides)
Població d'origen musulmà, repoblada per cristians procedents del Regne d'Aragó, va mantenir la població morisca fins el 1609, any de l'expulsió dels mateixos; segons la tradició son nom procedeix del fet que la reina Elionor , de Portugal hi vingué en 1348 a passar una convalescència i hi va morir; en el segle XVIII formava part del senyoriu que pertanyia al comte de Villanueva ; allunyada de les vies de comunicació i accés amb la costa, va sofrir una aturada tècnica i agrària que repercuteix en l'envelliment progressiu de la seua població, i l'emigració dels jovens vers a València i les comarques del litoral.
L'Assemblea Veinal , en 2003, va triar com a regidor a un membre del PP; en aquell any el padró municipal enregistrava 27 veïns. Al pertànyer al domini lingüístic del castellà el topònim oficial és Fuentelareina .
Les principals activitats econòmiques són les agrícoles, darrerament es practica l'agricultura ecològica. També l'artesania popular arriba a alguna importància.
El terme, de 7,5 km 2 , situat en el vessant septentrional de la serra de Montalgrao és força accidentat i esquerp, farcit de fonts com ara la dels Mangraners, la de la Pinosa, la de Pierres o la dels Banys, solcat pel barranc de la Maimona.
El casc urbà és molt pintoresc amb cases penjant sobre le barranc de la Graja i racons evocadors de temps passats. Cal destacar l'església de la Mare de Déu dels Àngels, barroca del segle XVIII i reclamar cap tipus d'intervenció ja que, segons que denúncia el Gremi de Campaners Valencians en la seua plana web, el seu estat de conservació és dolent.
Paco González i Ramírez
Planes visitades:
Costa de Azahar
Gremi de Campaners Valencians
Guia virtual de la CV
Plana personal de Paco González |