D'origen musulmà, quan la conquesta cristiana pertanyia a Al-Azraq qui va pactar el vassallatge amb Jaume i va conservar el senyoriu; en 1262 es va crear el municipi de Murla i el seu primer senyor fou l' Infant Pere , amb la qual cosa el lloc continuà pertanyent al Patrimoni Reial; el rei Joan II , després de passar per diversos senyorius, va vendre la baronia, el 1460, a Francesc Gilabert de Centelles , comte d'Oliva, posteriorment passà al ducat de Gandia ; fins l'expulsió morisca mantenia una població mixta que es repartia gairebé a meitats (75 focs cristians per 66 moriscs); rera el decret d'expulsió els moriscs s'uniren a la revolta de la Vall d'Alauar i foren durament represaliats; el u de juny de mil nou-cents noranta el campanar de l'església va caure i va causar la mort a dues veïnes i desperfectes en els edificis propers .
El govern del municipi correspon, des de les eleccions de 2003, al PP que compta amb 5 regidors per 2 del PSPV. El padró municipal de 2004 ascendeix a 482 habitants, de gentilici, murlers.
Els escassos 5,8 km 2 del terme municipal ofereixen la possibilitat de fer senderisme i cicloturisme a la serra del Cavall Verd, i pujar a la Creueta o a la Penya de l'Altar.
El poble, típicament mediterrani amb façanes modernistes i carrers blancs, conserva una interessant església-fortalesa que es conserva en un estat impecable, tot i el percaç descrit abans de la caiguda del campanar que en el segle XVIII es va aixecar sobre una de les torres de la fortalesa .
Diuen de Murla que és la capital de la pilota valenciana ja que, a l'afició que hi ha, que ha donat grans jugadors, el més destacat dels quals el Nel de Murla , hi ha una escola per on passen els millors jugadors del País
Els menjars preferits pels murlers són l'arròs amb bajoquetes i naps, l'arròs al forn i les coques d'herba.
Paco González i Ramírez
Planes visitades:
Costa Blanca
Gremi de Campaners Valencians
Guia virtual de la CV
Plana personal de Paco González