|
El Servei de Política Lingüística de la Universitat de València (UV) i el Servei de Normalització Lingüística de la Universitat Politècnica de València (UPV) organitzen una ambiciosa programació de cinema en valencià a la ciutat de València, sota el títol Cinema en valencià.
|
A partir de l’1 de març i fins al 14 de maig es projectaran 30 pel•lícules parlades o subtitulades en la nostra llengua a tres sales cinematogràfiques de la ciutat de València amb les quals els serveis lingüístics de les universitats valencianes han arribat a un acord de col•laboració. Es tracta de la programació més extensa i diversa de cinema en valencià mai projectada a les sales del País Valencià i comprèn pel•lícules pendents encara d’estrena, pel•lícules actualment en cartellera i pel•lícules estrenades en les últimes temporades que no s’han pogut veure ací en la versió valenciana. La programació s’integra per una triple oferta: pel•lícules per al gran públic doblades al valencià, pel•lícules per a aficionats al cinema de qualitat subtitulades en valencià i pel•lícules per a xiquets i joves en valencià.
Cada dimarts, a les 20 h, es projectarà una pel•lícula doblada al valencià als Cines Aragón. Entre aquestes, des de l’1 de març fins al 10 de maig, podrem veure estrenes recents com la comèdia La importància de ser franc, basada en l’obra d’Oscar Wilde i amb Rupert Everett; Un seguit de desgràcies catastròfiques de Lemony Snicket, l’última gamberrada de Jim Carey, l’actor de les mil cares, o l’aventura futurista Sky Captain i el món de demà, amb Gwyneth Paltrow, Jude Law i Angelina Jolie. Així mateix, en aquestes sessions el públic podrà gaudir d’El pianista, de Roman Polanski, brillant guanyadora de la Palma d’Or del Festival de Cannes 2002; de Darkness, pel•lícula revelació del director català Jaume Balagueró que està triomfant als Estats Units, o de dues obres recents de Woody Allen: Un final made in Hollywood i Qualsevol altra cosa (aquesta última es va traduir al castellà com Todo lo demás).
Cada dijous, a les 20 h, es projectarà una pel•lícula subtitulada en valencià als Cines Albatros. Des del 3 de març fins al 12 de maig, podrem veure Confidències molt íntimes, l’última pel•lícula de Patrice Leconte (el director d’El marido de la peluquera), o la
revelació, ara en cartellera, Million Dollar Baby, de Clint Eastwood, una pel•lícula sobre el món de la boxa que no deixa indiferent. Així mateix, podrem veure dins d’aquesta programació pel•lícules a hores d’ara encara no estrenades, com l’últim Lleó d’Or del Festival de Venècia Vera Drake, del britànic Mike Leigh; Dama d’honor, del director francès Claude Chabrol; el thriller tecnològic d’Olivier Assayas Demonlover, Premi de la Crítica a Sitges, o Somni d’una nit d’hivern, que va competir a la secció oficial de l’últim Festival de Sant Sebastià, del serbi Goran Paskaljevic (director d’El polvorín), sobre el drama de la postguerra als Balcans.
Cada dissabte, a les 12 h, es projectarà una pel•lícula infantil i juvenil en valencià als Cines ABC El Saler a partir del 5 de març i
fins al 14 de maig. Es tracta de les pel•lícules de més èxit dels últims anys per aquest tipus de públic. La programació s’inicia amb dos plats forts, els dos últims lliuraments de la sèrie de Harry Potter: Harry Potter i la cambra secreta i Harry Potter i el pres d’Azkaban. També hi podrem veure, entre d’altres, l’acabada d’estrenar Els increïbles o les dues pel•lícules de Shrek (1 i 2).
L’última setmana del mes d’abril, coincidint amb les activitats de la Setmana per la Llengua que tradicionalment organitzen les universitats valencianes al voltant del 25 d’abril, hi haurà una programació especial. D’aquesta manera, el dimarts 26 es projectarà la trilogia completa d’El Senyor dels Anells (La germandat de l’anell, Les dues torres i El retorn del rei) en un autèntica marató cinematogràfica que començarà a les 11 del matí als Cines Aragón. A més, el dijous 26 s’exhibiran als cines Albatros tres pel•lícules de Ventura Pons, entre d’elles l’acabada d’estrenar aquests dies i present al Festival de Berlín Amor idiota. Finalment, per cloure la setmana, tant el dissabte 23 com el dissabte 30 de matí el públic més jove podrà gaudir a l’ABC El Saler de quatre de les pel•lícules més vistes del cinema infantil dels últims anys: dues cintes de la sèrie Doraemon i dues més de Shin Chan, tan coneguts pels xiquets per la seua difusió televisiva.
Algunes de les pel•lícules programades competiran diumenge 27 en la cursa pels Òscar: Million Dollar Baby, amb 7 nominacions, entre les quals les de millor pel•lícula, millor director o millors actor principal i secundari i millor actriu principal; Els increïbles o Un seguit de desgràcies catastròfiques de Lemony Snicket, amb 4 nominacions cada una; Vera Drake, amb 3 (entre elles millor director i millor actriu principal), o, amb 2 cada una, Schrek 2 o Harry Potter i el pres d’Azkaban.
Es podrà entrar de forma gratuïta a totes les sessions amb el carnet universitari de la UV o de la UPV. A més, els menors de 14 anys podran entrar gratuïtament (acompanyants per un adult) a les pel•lícules infantils i juvenils del dissabte. El públic en general
tindrà una entrada reduïda de només 3 euros.
Aquesta iniciativa de les dues universitats públiques de la ciutat de València compta amb la col•laboració de la Federació Escola
Valenciana (entitat cívica que integra dèsset associacions per la llengua), i pretén posar les bases d’una oferta cinematogràfica en valencià estable a la ciutat de València de cara al futur.
Es pot obtenir més informació al web www.uv.es/spl/v/cinema.
PROGRAMACIÓ
CINEMA EN VALENCIÀ
(cada dimarts, a les 20 h, als Cines Aragón)
1 de març
La importància de ser franc
8 de març
Un seguit de desgràcies catastròfiques de Lemony Snicket
5 d’abril
Sky Captain i el món de demà
12 d’abril
Darkness
19 d’abril
El pianista
26 d’abril. Especial El senyor dels anells
11 h El senyor dels anells: La germandant de l’anell
16 h El senyor dels anells: Les dues torres
20 h El senyor dels anells: El retorn del rei
3 de maig
Qualsevol altra cosa
10 de maig
Un final made in Hollywood
Cinema subtitulat al valencià
(cada dijous, a les 20 h, als Cines Albatros)
3 de març
Confidències molt íntimes (‘Confidences trop intimes’)
Dir. Patrice Leconte
10 de març
Somni d’una nit d’hivern (‘San zimske noci’)
Dir. Goran Paskaljevic
7 d’abril,
Million dollar baby
Dir. Clint Eastwood
14 d’abril
Camins creuats (‘Chemins de traverse’)
Dir. Manuel Poirier
21 d’abril
Dama d’honor (‘La demoiselle d’honneur’)
Dir. Claude Chabrol
28 d’abril: Especial Ventura Pons
16 h Amor idiota
18.15 h Anita no perd el tren
20.30 h El perquè de tot plegat
5 de maig
Vera Drake
Dir. Mike Leigh
12 de maig
Demon lover
Dir. Olivier Assayas
CINEMA INFANTIL I JUVENIL EN VALENCIÀ
(cada dissabte, a les 12 h, als Cines ABC el saler)
5 de març
Harry Potter i la cambra secreta
12 de març
Harry Potter i el pres d’Azkaban
9 d’abril
Els increïbles
16 d’abril
L’espantataurons
23 d’abril
10.30 hDoraemon i l’imperi maia
12.30 h Doraemon, el gladiador
30 d’abril
10.30 h Shin Chan, a la recerca de les boles perdudes
12.30 h Shin Chan, operació rescat
7 de maig
Schrek
14 de maig
Schrek 2