ANGED ha demanat que tot el País Valencià siga considerat "regió turística" per tal de que es puga obrir els 365 dies de l'any. Les justificacions per a l'alliberament d'horaris i d'obertures es repetixen. Els consumidors ho demanden, el turisme ho exigeix, i es crearà ocupació, diuen. ANGED manifesta en un comunicat que la liberalització suposarà 15.000 nous llocs de treball.
Els representants del xicotet i mitjà comerç, Unió Gremial i Covaco, tenen, obviament, una opinió diametralment oposada i aporten estudis on s'hi reflectix que la llibertat d'horaris representarà una pèrdua de llocs de treballs considerable (6.500).
La postura del Consell l'ha repetit el director general de Comerç, Carlos Mazón, i és la protecció del xicotet comerç valencià i la limitació d'obertures. Falta que el Govern socialista definisca el seu anunci sobre una nova regulació estatal en matèria d'horaris.
EL BLOC REBUTJA LA LLIBERTAT D'HORARIS COMERCIALS I RECLAMA MESURES PER A "DINAMITZAR L’ACTIVITAT COMERCIAL I DONAR SUPORT AL COMERÇ URBÀ TRADICIONAL"
Chesa (BLOC) aposta per activar mesures per a "fer front a la dictadura que imposen les grans superfícies comercials, davant la qual el PP només sap que callar i atorgar"
La secretària d'Organització del BLOC, Pepa Chesa, ha rebutjat hui la proposta de l'Associació Nacional de Grans Superfícies (Anged) per a reclamar als ajuntaments que demanen al Consell la declaració de municipis turístics, la qual cosa permetria la completa llibertat d'horaris comercials i, per descomptat, suposaria "arruïnar el comerç urbà i la xarxa comercial tradicional".
En eixe sentit, Pepa Chesa ha anunciat que els 300 alcaldes i regidors dels grups municipals del BLOC rebutjaran en els ajuntaments afectats la proposta d'Anged i s'oposaran a la llibertat d'horaris comercials en les grans superfícies, així com a la instal·lació de noves superfícies comercials perquè "van en detriment del comerç tradicional i dels xicotets i mitjans comerciants".
Chesa també ha criticat "l’actitud del PP, clarament permissiva amb les ànsies de les grans superfícies comercials i passiva davant de les seues propostes, en cedir en matèria d’horaris laborals". "Sabem que més tard o més prompte, les grans superfícies rebran el suport del PP en matèria d’horaris. Per ara, el PP només assegura que fins a l'any 2004 no hi haurà canvis, però molt ens temem que després hi haurà una total llibertat que suposarà la mort del comerç urbà".
Al mateix temps, el BLOC també ha reclamat al conseller d'Indústria i Comerç, Miguel Peralta, la creació de Centres d’Innovació i Desenvolupament Comercial, d’on dependrà la xarxa d’Agents per al Foment d’Iniciatives Comercials (AFICs) en les ciutats mitjanes del País Valencià amb l'objectiu "d'incentivar, millorar la competitivitat i dinamitzar l’activitat comercial i donar així suport al xicotet i mitjà comerç urbà".
La formació nacionalista també demanda al PP la revisió de la llei valenciana del comerç, l'establiment l’impost sobre grans establiments comercials, l'increment de les ajudes per a la modernització del comerç de proximitat als centres urbans, així com la creació d'un Observatori de Preus, en el que participarien de forma directa representants de les organitzacions agràries, les empreses distribuïdores i l'administració autonòmica.
Segons ha explicat Pepa Chesa, "el comerç és un activitat viva que actua intensament en el desenvolupament econòmic. Una activitat que com a servei de naturalesa eminentment social sotmès a canvis continus en la seua evolució, necessita d’ajuts externs i suport públic per tal d’anar adaptant-se". Chesa també ha assegurat que "es fa imprescindible acomodar les infrastructures comercials urbanes, tant en l'aspecte material com en la qualitat de servici al públic, a la realitat del seu entorn vital i en el marc general d'una societat en contínua transformació".
La dirigent valencianista també ha destacat que "esta figura es fa necessària, sobretot, amb la crisi del model del comerç urbà produïda per la irrupció, patrocinada pel PP i pel PSOE, de les grans superfícies. Amb este fenomen, el de les grans superfícies, s’hem trobat a més amb que s’ha augmentat la precarietat laboral de molts treballadors i també l’abandó de molts comerços familiars, produint atur, precarietat laboral i desfent ciutat".
Nota de premsa del Bloc
-----------------------------------------------------------------------------------------------
I Mercadona... es reafirma en no obrir diumenges ni festius
Mentrestant, Mercadona, la principal cadena de supermercats del País, manté la política de no obrir els diumenges i festius, segons figura en la memòria anual de 2003, amb l'"única excepció que coincidisquen dos dies festius seguits o els festius caiguen en dissabte". L'empresa van indicar que el passat any es va decidir ampliar mitja hora més, de 9 a 21.30 hores, l'horari ininterromput dels supermercats i es va ratificar la idea de no obrir diumenges i festius "el que permet la conciliació de la vida laboral i familiar dels nostres treballadors". La cadena de supermercats obre en l'actualitat molt pocs festius a l'any, sense arribar a esgotar els quals permet la legislació, fonamentalment en municipis turístics.
Notícia enviada per jmarlop